2016. január 27., szerda

Gluténmentes kenyér

Gluténmentes kenyér

Az én családom nagyon szerencsés, mert hála a férjem és gyermekeim kakaó allergiájukon kívül semmilyen ételallergiájuk nincs. Viszont vannak családok ahol sajnos egyre többen érzékenyek, allergiások az egyes élelmiszerfélékre. A gluténmentes étkezés sokaknál nem csupán egészségtudatosság. Aki lisztérzékeny, annak a mindennapjait egy szendvics elkészítése is megnehezítette régen, de hála ma már a hiper-szupermarketekben egyre több terméket lehet kapni.
Különböző szakácskönyvek és internetes oldalak is segítséget nyújtanak a gluténmentes sütésben, főzésben.



Recept: 
3 dkg barna rizsliszt
4 dkg cirokliszt
5 dkg csicseriborsóliszt
6 dkg tápiókakeményítő
5 dkg burgonyakeményítő
1 1/2 teáskanál szárított élesztő
1 teáskanál só
1 teáskanál barna cukor
1 teáskanál karobpor
1/2 teáskanál xantángumi
1/4 teáskanál guargumi
2 evőkanál olívaolaj (nekem volt kimaradva olívaolajon pirított hagyma és ebből tettem bele,olajosan,hagymásan)
1/4 teáskanál szódabikarbóna
1/2 teáskanál almaecet
Kb. 1 1/2-2 dl víz
Az egyik edényben a száraz hozzávalókat kevertem össze, a másik edényben a nedves hozzávalókat.
Fakanállal simára kevertem a tésztát, ragacsos, galuskatésztaszerű masszát kell kapni. Lefedni és 1/2- 1 órán át szobahőmérsékleten pihentetni kell. Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem, vizes kézzel megformázom, tetejét bevágom és kb. még 30 percet így kelesztem. Előmelegítjük a sütőt (légkeveréses) 230 fokra, aztán a tepsit beteszem a forró sütőbe, de a sütő hőfokát azonnal le kell venni 210 fokra és 40-45 percig sütni kell.
A recept szerint kellene bele még 1 tojás, amit én nem tettem bele, és még 5 dkg treffliszt ami nekem nem volt és ezt váltottam ki csicseriborsólisztel. A könyv szerint érdemes inkább másnap megsütni a kenyeret, mert az a tapasztalat, hogy finomabb lesz a kenyér, ha 12 órát pihen a hűtőben. Másnap sütés előtt 90 perccel ki kell venni a tésztát a hűtőből, vizes kézzel megformázni és folpackal lefedni, még 90 percig szobahőmérsékleten pihentetni. Utána sütni.

A receptet Kollár Anita könyvéből néztem ki.