2016. január 24., vasárnap

Meggyes mákos kelt pite

Meggyes mákos kelt pite

Almás, diós, mákos, meggyes, sütőtökös, zöldséges nálunk megunhatatlan a pite.
Ennek a pitetésztának az az előnye, hogy reggel begyúrom a tésztát és beteszem a hűtőbe 2 óra hosszára, vagy előző nap este elkészítem, és másnap reggel betöltöm a töltelékkel. Bevált, igen gyakran elkészített sütemény nálunk lehet főétel, vagy desszert, melegen, langyosan egyaránt kitűnő éppúgy, mint uzsonnára.

Tészta:

300 g finomliszt
200 g teljes kiőrlésű liszt
20 g élesztő
250 g növényi margarin
50 g porcukor (barna nádcukor)
1,5 dl Joya Crémesse (növényi tejföl, én ezt a fajtát használtam)
1/2 rúd vanília kikapart belseje
1 csipet só
A tésztát lehetőleg előző nap készítsük el, mert egy éjszakát a hűtőben fog tölteni, vagy ha nincs időnk, akkor sütés előtt legalább 2 órát pihenjen a hűtőben.
Elmorzsoljuk a lisztben a növényi margarint, tetejét megszórjuk a porcukorral, a vanília kikapart belsejével és a sóval, hozzáadjuk a meglangyosított növényi tejfölben apróra eltördelt élesztőt és összegyúrjuk. 2 nagyobb (az aljának 2/3) és 2 kisebb (a tetejének 1/3) cipót formálunk belőle, fóliába csomagoljuk és másnapig a hűtőben pihentetjük. Kinyújtom az alját a piteformába, ráteszem a mák tölteléket, tetejére a kihűlt meggy tölteléket és befedem a tésztával. Megszurkálom villával, hogy a gőz távozni tudjon. Sütés előtt juhar szirup és rizsital keverékével lekenem, hogy ettől legyen szép rózsaszín karamellizált a teteje.
180 fokon (légkeveréses sütőben) 25-30 percig sütjük.
Ebből a tészta adagból kettő piteformát tudunk megtölteni.

Mák töltelék
150 g darált mák
2 evőkanál barna nádcukor (ízlés szerint még lehet hozzá tenni)
rizsital
A mákot a cukorral összedarálom és egy edényben annyi rizsitalt öntök hozzá, hogy kemény állagú legyen.(ne legyen folyós a töltelék)

Meggy töltelék
450 g magozott meggy (nekem fagyasztott volt)
1 evőkanál barna nádcukor
1 kávéskanál fahéj
1 evőkanál kukoricakeményítő

A fagyasztott meggyet feltettem főni. Hozzátettem a nádcukrot és a fahéjat, amikor kiolvadt és forrt kb.5 percet hozzátettem a pici vízzel kikevert kukoricakeményítőt. Egy pillanatra felforrt és zselés lett az állaga már le is húztam a gázról.