2016. január 5., kedd

Korhelyleves

Korhelyleves


Szilveszter és újév időszakának kedvelt levese a savanykás és sűrű korhelyleves.  Újévre minden évben szoktam lencsés ételt készítek, igaz csak én eszem meg, mert a családban senki nem szereti. Bevallom még soha nem főztem korhelylevest így elhatároztam, hogy elkészítem és jó sokat eszek belőle a várva várt gazdagság reményében.
Az erjesztett káposztának gyakorlatilag nincs is kalóriaértéke. A káposzta a lactobacillus nevű erjesztő baktériumot tartalmazza, mely az erjedéskor tejsavat szabadít fel. A tejsav jót tesz a bélflórának. A rákmegelőző enzimek, melyeket a káposztafélék családjába tartozó zöldségek tartalmaznak, erjedés során nem sérülnek. A savanyú káposzta életerőt, energiát ad, nem csoda hát, hogy ez a nagyon régi, hagyományos savanyúság ismét virágkorát éli.

30 dkg savanyú káposzta
15 dkg lencse
1 db vöröshagyma
1 db sárgarépa
1 db gyökér
1 csokor kapor
1 db babérlevél
1 szál csombor 
5-10 szem köménymag
őrölt fűszerpaprika
füstölt fűszerpaprika
olíva olaj
só,bors

Előző este beáztattam a lencsét. Másnap oliva olajon a kockára vágott hagymát és a pár szem köménymagot megdinszteltem. Hozzátettem az apróra vágott savanyú káposztát (én nem szoktam kiáztatni, mert szeretem a savanykás ízét) a lencsét, sárgarépát, gyökeret és meghintettem a kétféle fűszerpaprikával. Felöntöttem vízzel és beletettem a babérlevelet. Forrás után, ha kell, ízesítem sóval.

A káposzta és a lencse egyszerre fő meg kb. 40 perc alatt. Szerintem nem kell sűríteni, mert magában is eléggé tartalmas ez a leves, de aki szeretné, az tehet rá rántást. A végén meghintem a tetejét az összevágott kaporral és szója tejföllel tálalom.