2015. december 30., szerda

Grissini

Illatos borsos rudak

A grissini eredetileg egy olasz recept, amit először a 14. században sütöttek. A sós kenyértésztából ceruza vastagságú darabokat sodortak, majd kemencében kisütötték. Ma már nagyon sokféle grissini létezik, nem csupán különböző lisztekből, de rengetek ízesítéssel is. Én most egy rozmaringos borsos rudat készítettem el. Mártogatósokkal kitűnő vendégváró.

hozzávalók:
25 dkg liszt
1 kiskanál porélesztő vagy 20 g friss élesztő
1 nagy csipet cukor
1/2 teáskanál só
2 kiskanál frissen aprított rozmaring
1,3 dl meleg víz
bors
2 evőkanál oliva olaj
A friss élesztőt felfuttattam és utána összekevertem a hozzávalókkal. Miután megkelt a tésztát belisztezett felületen átgyúrom, labdát formázok belőle, majd 4 részre vágom. A negyedeket további 8 részre osztom és 15 cm hosszú rudakat formázok belőle. A rúd formázásánál ne legyen lisztes a felület, mert úgy könnyebb dolgozni a tésztával. Sütőpapírral bélelt tepsiben kb. 15 percig még kelesztem.180 fokon kb. 30 perc alatt aranybarnára sütöm.

Mártogatósok

Céklakrém
Egy közepes méretű nyers céklát meghámozok, és reszelőn lereszelek. Ugyanakkora méretű savanykás almát megpucolok, magházát kivágom és azt is lereszelem. A céklát kinyomkodom, de nem teljesen, hogy a felesleges leve kicsurogjon, és mégsem legyen a saláta nagyon száraz. Összekeverem a zöldséget és a gyümölcsöt, teszek hozzá növényi majonézt (boltit) vagy kesu majonézt mikor mi van itthon. A legfontosabbat ki ne hagyjam, lila hagymából apró kockákat vágok bele, vagy bele reszelem ízlés szerint és sózom.
Avokádókrém
1 puha avokádó, aminek a belsejét kikanalazom és adok hozzá citromlevet, fokhagymát, sót, borsot, növényi tejfölt és botmixerrel egyneműsítem
Padlizsánkrém
Amikor a padlizsán szezon van akkor szoktunk venni egy csomót, meg grillezzük és lefagyasztjuk télire. Ilyenkor csak előveszem, és fakéssel összeaprítom, sózom, fehér borsozom és apróra vágott vöröshagymát teszek bele. Kesu majonézzel vagy bolti növényi majonézzel összekeverem.
Hamis tepertőkrém
Száraz serpenyőben pirítok tökmagot, napraforgó magot, szezámmagot, és amikor kihűlt kávédarálóban porrá őrölöm. Teszek hozzá mustárt, apróra vágott vöröshagymát, sót, borsot.
Sárga céklakrém
A piacon megláttam és vennem kellett. Imádom a nem hétköznapi zöldségeket.
Szerintem sokkal édesebb, mint a vörös rokona és a retek csípőssége is enyhén érzik rajta.
Meghámoztam és nyersen lereszeltem,kesu majonézzel összekevertem,apróra vágott póréhagymát tettem bele és picit sóztam.
Zakuszka
Anyósom főzte be ősszel, én meg most kivettem az üvegből és kis tálkába tettem.