2015. december 13., vasárnap

Csicsókaleves

Csicsókaleves

A szüleim, amikor az ötvenes években gyerekek voltak sajnos volt olyan, hogy télen nem került az asztalra bőséges étel. Viszont a csicsóka megtermett mindenhol és ősszel a nem mindig jó krumpliterméssel együtt betakarították. Tőle van az egyszerű ámde annál finomabb leves recept, igaz kicsit megváltoztattam, tettem még bele zöld fűszereket.
A kisfiam megszületett, amikor Édesanyám mondta, hogy a papa kapott egy vödör tótrépát. A kérdés az volt, hogy elültesse, vagy inkább adja oda az állatoknak. Gondolkozás nélkül mondtam, hogy persze ültesse, hisz amire hozzátáplálhatok addigra már tél lesz és a csicsóka tökéletes kezdés egy pici baba számára. Ami ugye fontos, hogy nem tartalmaz semmi allergént.
Pár napja jött fel hozzánk Édesanyám és hozott egy nagy zacskó csicsókát. Az jutott eszembe mi lenne ha ez a krémleves lenne karácsonykor az asztalunkon. Megfőztem, fotóztam hátha Ti is kedvet kaptok a kipróbálásához.

A csicsóka reneszánszát éli, mert gazdag béta-karotinban és C vitaminban. Héja fehér vagy sárga a rózsaburgonyáéhoz hasonló. Nálunk a fehér gumójú van legjobban elterjedve. Hétköznapi, igénytelen növény, gumója olyan, mint a krumpli. Édeskés, kicsit a dió ízére emlékeztető zöldség. Frissen salátába reszelve íze összetéveszthető akár a friss retekkel, karalábéval is. Facsart levéből finom turmix is készülhet naranccsal, citrommal, almával. Az elhízás kezelésében, valamint a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében bizonyított már, de rák-megelőző élelmiszerként is számon tartják. A benne lévő inulin nevű anyag bizonyítottan csökkenti a vér inzulin koncentrációját, ezért cukorbetegek diétájában fontos szerepe van.

Hozzávalók
50 dkg csicsóka
30 dkg burgonya
1 db vöröshagyma
1 db póréhagyma
oliva olaj
1 l zöldségleves alaplé (tökéletes a víz is)
kakukkfű
fehérbors,só
szerecsendió
2 dl zabtejszín

A kétféle hagymát olajon megdinsztelem, majd a folyó víz alatt alaposan megmosott csicsókát és a burgonyát felkockázva (karikázva kinek mi tetszik) hozzáteszem. Sózom, borsozom, kakukkfüvezem és hozzáöntöm a zöldséglevest vagy vizet. Addig főzzük, amíg a krumplik puhulni kezdenek én ilyenkor szoktam az egész szerecsendióból belereszelni. Bot mixerrel krémes állagúra turmixolom. Nem szoktam sűríteni lisztel hisz a krumpli tökéletesen besűríti. Zabtejszínnel felöntöm és még egyet forralok rajta.