2015. december 28., hétfő

Gyökérkenyér

Gyökérkenyér

Szakácséknál mit kaphat az ember karácsonyra?
A Jézuska hozott nekem teljes kiőrlésű lisztet, teljes kiőrlésű tönkölylisztet, amit házi malommal őröltek nekem, és házi készítésű fűszerpaprika őrleményt. A pékárúnk elfogyott a boltok nem voltak nyitva, de ez engem nem zavart hisz van itthon jó minőségű lisztem, amiből dagasztottam egy finom kenyeret.
A gyerekeknek készítettem egy kis uzsonnát, de lehet főétel után is könnyű desszert.
Sajnos a növényi sajt még nem házi, de az összes többi hozzávaló igen. Birsalma lekvárt a férjem készítette a diót pedig a nagyszülők törték nekünk.
Kenyér recept

50 dkg liszt
4 dl víz
20 g só
20 g élesztő

Összekeverem a hozzávalókat (élesztőt nem kell felfuttatni) fakanállal és akkor jó a tészta, ha galuska állagú. Szobahőmérsékleten lefedve 2 órán keresztül érlelem. Amikor megkelt bő lisztezett felületre teszem, ahol szét terül, majd a két szélét behajtom, és még egyszer keresztben áthajtom. Aztán félbevágom a tésztát és úgy megcsavarom, mintha vizes ruhát tekernék meg. Légkeveréses sütőben 225 fokon 40-45 percig sütöm. Amikor beteszem a kenyértésztát a sütőbe, az első negyed órában spricceltem a sütő aljára 5 percenként kb. (adagonként) fél dl. vizet, hogy gőz keletkezzen. Ettől még szebb lesz a kenyér.