2015. december 28., hétfő

Zöldséges tölcsér

Zöldséges tölcsér

A szilveszteri vendégeket szeretjük különlegességekkel fogadni. Az illedelmes vendég, bízva a háziasszony tudásában, éhesen érkezik. Én idő híján előre szoktam ételeket elkészíteni és ezeket hidegen tálalom. Mindenből viszonylag kisebb adagot készítek, de sokfélét és remélhetőleg a buli végén mindenki elégedetten távozik.
Nincs mini habroló sem tölcsérformám így ki kellett találni hogyan helyettesítsem a hiányzó eszközt. A fólia lefogyott a vastag papír hengerről és férjem segítségével 4 részre lett vágva, és az lett bevonva alufóliával tölcsér alakúra. Erre tekertem fel a kelt tésztát. Előző nap meg lehet sütni és zacskóban tárolni, amíg meg nem töltjük.

Tészta

350 g teljes kiőrlésű liszt
150 g teljes kiőrlésű tönkölyliszt
25 g élesztő
1 teáskanál cukor
20 g só
1 ek olíva olaj
2-2,5 dl víz

A lisztet kimérem és annak a közepébe kis mélyedést készítek a kezemmel, oda bele morzsolom az élesztőt és meghintem az 1 teáskanál cukorral. Kéz meleg vízzel felöntöm,hogy éppen csak ellepje az élesztőt. Az élesztő ha felhabzik összedolgozom a többi hozzávalókkal.Dagasztó géppel 5 percig dagasztom.Kézzel meg addig amíg szép selymes egynemű lesz a tészta. Lefedve (én kelesztő tálba) 30 percig kelesztettem. Fél centi vastagságúra kinyújtom a tésztát,kb.1 centi széles csíkokat vágok belőle.Feltekerem a formára csiga alakban,hogy picit fedjék egymást,és kicsit a munkapulthoz hengergetem,hogy szépen összesimuljanak a csíkok. 20 percig pihentetjük és utána 200 fokon légkeveréses sütőben 10-15 percig sütjük,amíg szép barna nem lesz.Még forrón húzzuk le a formáról.

Céklasaláta

Egy közepes méretű nyers céklát meghámozok, és reszelőn lereszelek. Ugyanakkora méretű savanykás almát megpucolok, magházát kivágom és azt is lereszelem. A céklát kinyomkodom, de nem teljesen, hogy a felesleges leve kicsurogjon, és mégsem legyen a saláta nagyon száraz. Összekeverem a zöldséget és a gyümölcsöt, teszek hozzá növényi majonézt (boltit) vagy kesu majonézt mikor mi van itthon. A legfontosabbat ki ne hagyjam, lila hagymából apró kockákat vágok bele, vagy bele reszelem ízlés szerint és sózom.

Zöldségsaláta

Összevágtam mindenféle zöldséget, amit itthon találtam apró darabokra. Növényi tejfölt és kesu majonézt összekevertem picit sóztam és beleforgattam a zöldségeket.